Monday, March 10, 2014

waffle recipe

siapa suka makan waffle???

okk waffle nie kita boleh buat dengan pelbagai version..hari tu makan kat R&R dengkil arah selatan..makan kat daily fresh...aku dengan akak aku makan waffle bukan nyer choclate tetapi filler dy ada lah serunding dengan mayonis...sedap...kena lah dengan selera aku...



sampai seremban hari ahad before balik ke ipoh semula aku dengan akak aku dok buat waffles sendiri..memandangkan kitaorang ada beli waffle maker...so nak cuba lah..


bahan senang jer...simple..nak tahu..meh aku bagi tahu..

2 cawan tepung gandum
1 sudu besar gula
1 biji telor
3 sudu besar minyak
2 sudu kecil yis atau mauripan atau bahasa senang ibu roti..
1 cawan susu segar
garam secukup rasa...
air panas secukup nya..

okk lepas korang dah bancuh tu...kalau boleh bagi rest sikit...dan kalau nak sedap adunan korang tu cair sidikit..tak adalah pekat sangat atau cair sangat...biasa biasa jer...supaya nanti bila korang bakar adunan tu kembang dan sedap...masa korang masak kan tepung biar garing tapi jangan bagi hangus...huhuhuhu..nanti tak sedap makan...


untuk filler suka hati lah nak guna apa...nak taruk ais krim ker nak ubuh coklat ker aper ker..suka hati lah....

maybe nanti nak buat lagi waffle sendiri...sedap dan boleh makan banyak kali...tak perlu membazir pergi beli lagi dah.hehehehee