Monday, April 14, 2014

pemilhan tarikh kena lah betul..

siapa yang tak nak kawin oii?? ada ker yang tak nak kawin...ok aku memang tak kawin lagi..tapi pengalaman sekeliling aku akan jadi kan pengalaman untuk persediaan akan datang...


pengalaman aku sebangai seorang sepupu...huurmmm


okk dah 2 kali sepupu sebelah ayah kawin...sebelah mak dah banyak dah...aku tak ambik port sangat sebab sebelah mak keluarga besar...ramai lagi sepupu aku yang lain dah besar besar...so aku tak berap nak kesah sangat...lagi pon sebelah nie leceh siki kekadang ikot adat itu yang aku macam tak berapa nak ambik port sangat..


okk berbalik kepada pengalaman aku ekk...pertama sekali abang sepupu aku bertunang..aku tak dapat datang bukan aku sahaja bahkan ibu dan adik aku pon sebab masa tu sekolah ganti...masa perlangsungan majlis nikah dan sebelah perempuan alhamdulillah aku dapat datang memeriahkan majlis....cuma aku tak dapat datang sebelah aku sendiri sebab aku terikat dengan aktiviti sekolah...kenapa. dekat sini aku nak story sikit..hope korang tak buat mistake macam nie..


mistake yang sama jugak di lakukan oleh akak sepupu aku nie jugak merangkap kepada adik kepada abang sepupu aku cerita kat atas..


kita orang melayu..walau macam maner jauh pon adik beradik itu yang wajib datang...bagi bakal pengantin sila sila lah telefon pakcik makcik korang nie yang jauh jauh nie...bawak datang anak anak sekali jangan datang wife and husband jer...duduk berbincang lagi elok pihak sebelah sana (bakal suami/isteri) ada sekali...bukan setakat boleh berkenalan lebih awal tetapi ini lebih kepada perbincangan..mengenai tarikh baik masa nikah bersanding atau pon menghantar...ini penting kerana pakcik makcik ko nie jugak yang akan menghantar ko nanti bukan nya orang lain...berbincang tentang keluangan pakcik makcik ko..jangan ingat ko yang nak kawin or bertunang suka hati korang jer nak set date tu bila...rasa "sweet" dengan date tu ko pon nak nikah or bertunang pada tarikh tersebut...kalau aku ada masa tu memang kena bahan dah dengan aku...


bukan apa tetapkan satu tarikh dimana semua ahli keluarga dapat berkumpul...cuba ko cakap sikit kat aku bila masa semua ahli keluarga nak berkumpul aku rasa boleh kira pakai jari lah...paling paling pon raya puasa jer aku berani potong jari lah kalau ada yang kata tiap tiap tahun berkumpul reramai tak ada makna nyer...aku nak kan keluarga yang lengkap..bukan nya sorang ada lagi 3 orang tak ada alasan keje or study..that why aku cakap pemilihan tarikh nie penting bukan sesuka hati korang jer yang bakal pengantin nak buat...raya haji..?? bagi keluarga aku raya haji bukan lah semeriah raya puasa...sebab ada sekali raya haji sorang pon tak balik ...so macam maner ko nak kata raya haji pon ko berkumpul...ko lebih rela pergi buat kerja overtime dari balik kampung berkumpul reramai...


bila ada nya sepupu or anak buah kawin masa nie lah semua akan berkumpul baik yang jauh dekat jarang jumpa dan macam macam...sebab bagi aku bila ada acara perkahwinan nie dapat mengeratkan silaturahim antara keluarga...dimana semua akan berkenalan each other...tak caya cuba korang tanya sepupu sepapat korang tu 'ko kenal tak orang tu?' confirm dy akan cakap 'tak kenal saper ekk orang tu..'



okk sepupu sebelah ayah aku nak bertunang pada 1hb Mei nie...alah cuti hari pekerja...1hb Mei jatuh pada hari khamis dan hari jummat kerja seperti biasa.. aku dan akak aku akan ambil cuti pada 2hb tu nanti...persoalan aku adalah ibu aku tak kerja ker hari jummat tu? ayah boleh lah ambik cuti...pakcik makcik aku pon boleh lah ambik cuti...dan apa yang aku dengar pihak sebelah sana datang dari negeri johor...semua orang dah sedia maklum johor kedah perlis kelantan terengganu cuti hujung minggu jatuh pada jumaat dan sabtu...tetapi kepada orang asal dari negeri nie ekk pada aku sila bertimbang rasa kepada negeri negeri lain..



tolong faham istilah perkahwinan yang korang semua dah sedia maklum yang berkahwin bukan sahaja berkawin dengan insan yang kita sayang tetapi semua ahli keluarga...sama ada ko suka ke tidak pakcik makcik sepupu sepapat dia ko kena terima seadanya...


bagi aku pemilihan tarikh nie tersangat penting dimana ini adalah tarikh yang akan dapat berkumpul reramai bukan nya tarikh dimana 'aku punya suka lah tarikh maner aku nak buat, ni bukan majlis ko ini majlis aku..' kalau aku dapat ada sepupu aku kata macma nie..aku akan cakap balik macam nie 'suka hati aku lah nak datang ke tidak, lepas ni jangan perli perli pulak tak datang majlis dah ko pilih salah masa nak buat macam maner kan...nasib lah...' bukan nie nak membals dendam atau apa pon..tetapi bila ada majlis macam ini, ini adalah peluang untuk ahli keluarga yang lain berkumpul...lebih kepada merapatkan silaturahim yang telah terjalin dan merapatkan hubungan kekeluargaan...