Wednesday, February 19, 2014

Ke Lenggong Kita..

okk post ni dah lama dah nak buat..nak buat macam maner baru sekarang ada mood nak update...biasa lah sibuk cikit dan keletihan....penat sangat layan karenah manusia nie...


okk CNY (Chinese new years) hari tu...aku dengan akak aku tak balik..jadi ayah cakap dy nak naik ipoh...wow...terkejut aku dengar bila ayah kata nak naik ipoh...sebab ayah nie malas sikit nak naik ipoh..sebab dy malas nak lalu highway tu...biasalah highway kekadang jem..accident sikit jer pon jem nyer 10KM..huhuhu..masyarakat malaysia kan prihatin....nak buat macam maner....


family sampai rumah akak dalam pukul 10.++ camtu...hehehe...dyrang bawak nasi lemak..nyuumm nyuumm terubat rindu kat masakan mak dan keluarga..bila semua ahli keluarga ada kat depan mata...bila dah selesai makan semua...kitaorang memulakan perjalanan ke Lenggong perak...

 
ayah kata nak ikot jalan lama...dan aku sendiri pertama kali ikot jalan lama nie...kenapa ayah nak ikot jalan lama sebab jem kat terowong menora tu..okk kat situ memang selalu jem baik musin perayaan atau pon tidak...jadi berhati hati bila sampai di kawasan situ...


perjalanan kami hanya mengambil masa dalam 1jam 1/2 jer...dan bila dah nak sampai ke area lenggong tu....ada banyak kereta bertali arus dan kesemua kereta tersebut maintain  speed....aku tanya kat ayah kenape jalan nie macam sibuk jer..ayah kata jalan nie boleh tembus ke kelantan ikot jalan grik..so jalan tu juga boleh tembus ke Royal Belum.

resort kami di Tasek Raban...hehehehee sebelum nak sampai ke resort tu..kena lalu jambatan Muda Raja Nazrin...panjang jambatan tu dalam 1KM....dan tasik kat situ cantik sangat.... 


sampai di resort kami rest kan badan semua...dan petang tu bermula lah aktiviti kami....petang tu ayah dengan adik pergi mancing..tapi tak ada rezeki....tak boleh pancing kat tepi tasik..kena pergi ke tengah tasik dengan menaiki boat sebab ada lumut...so petang tu pergi ke air terjun kekabu...dok melepak dan menghabis kan masa....


esok nyer kami pergi ke pusat arkeologi di lenggong..yang terkenal dengan "Perak Man"... memang artifek yang boleh tengok kat sana..kami menghabiskan masa hampir 1jam 1/2 untuk tengok dan baca...hehehehhe

lepas tu kami makan di tasik raban...okk kebanyakan orang di ipoh memang dah tahu 'harga dan menu utama' di tasik raban...memandngkan masa tu bukan ayah bayar...tetapi kami di taja oleh kawan akak aku (alhamdulillah)... terima kasih yer...jadi ayah tak tahu harga berapa...

masa kami nak balik...kawan akak aku tu bagi ikan perkasam...okk di daerah lenggong tu memang terkenal dengan ikan perkasam...jadi kami dapat merasa ikan perkasam...lagi 1 tarikan di lenggong nie adalah kekabu...alah kekabu bantal tu....hah...kat sini jugak kami beli bantal..memandang kan aku selesa tidur dengan bantal kekabu...aku rang sikit tidur dengan bantal form nie...lembik pada aku...jadi aku beli bantal kekabu dan juga bantal peluk kekabu...hehehhee...


kami meneruskan lagi perjalanan ke taiping....kami singgah di kuala sepetang...kat situ tak ada aper pon...bila malam adalah aktiviti...okk lepas tu kami pergi tengok hutan paya bakau...maklum lah tak pernah jumpa..kesian betol aku nie...nasib berjalan sampai ke sini dapat lah tengok....masa tu air baru nak pasang...


lepas dah penat penat tu..kami pergi makan mee udang mak jah....hehehehe...kat sini ramai giler orang...memang korang kena cari tempat untuk duduk...sebab tempat terhad pengujung sentiasa ada...kami order mee udang + cucur udang + ABC + air sirap laici...


macam dengan rasa..?? ikot tekak memasing...hehehehehhee..aku kat sini tak berani nak komen lelebih..yang maner belum cuba dan nak mencuba boleh cuba....

tu perjalanan ke lenggong..nanti kalau ada trip lagi nanti aku cerita lagi...hehehe