Monday, September 3, 2012

susah hidup jauh dengan keluarga

okk klu korang nk tahu knaper aku buat entry nie..
sebab nyer aku jeles nengok kawan aku
series jeless!!!
sorry kawan..
hehehehe


jeles tak korang yang maner duduk jauh ngan family???
jeles kan..

aku nie walau pon duduk ipoh dan mak ayah aku kat seremban pown aku jeles tau tak
tu blm aku g luar negara lagi ker aper ker..

ada kelebihan dan keburukkan duduk jauh ngan family nie

KELEBIHAN

  1. dapat menguruskan diri sendiri..(bagi yang tak pernah duduk asrama mcm aku nie lah)
  2. dapat berdikri dengan sendiri..
  3. kita dapat tahu sejauh maner kita mampu berdiri di atas kaki kita sendiri
  4. kita juga dapat tahu sejauh maner kita yg suka meminta minta dekat ibu bapa..mungkin masa kita duduk dengan dyrang kita tak perasan klu kita nk sesuatu benda tu..
  5. dapat kenal orang ramai punyer perangai...perangai yang tak pernah dyrang tunjuk kan mak dan ayah dyrang pon ada..
KEBURUKAN
  1. tu lah aper yg kita nak terbatas..
  2. aper yang kita nk mkn mungkin tak sesedap yang mak kita masak..
  3. ada kala nyer kita mampu tok berdiri di atas kaki sendiri tetapi ada masa kita minta duit advanced kat mak/ayah kita sebab dah terbabas dari bajet yang mak ayah bagi...
  4. mak ayah kita tak tahu perangai kita nie mcm maner bila di luar kawalan mereka..ada yang tak balik asrama (yang duduk asrama lah) berkepit ngan ntah maner lelaki ntah..depan mak ayah bajet baik mcm tak ada lelaki..
korang kena rasa sendiri aper perbezaan duduk ngan keluarga dan duduk sendiri..
mungkin ada orang takot nk survival...takot nk hadapi cabaran yang bahawa nyer dy tak mampu tok berdiri di atas kaki sendiri...depends to kita punyer kekuatan diri lah

Allah tak akan menguji kepada hamba-Nya klu hamba-Nya tak mampu untuk menghadapi dugaan..
 mungkin ada sebab/hikmah di sebalik kita duduk jauh dari family..
so pikir lah balik semula...