Monday, July 21, 2014

iktiar dan terus iktiar

malas nak pergi klinik dan farmasi hurmmm dan telah menyebabkan batuk aku lambat nak baik...


air batu dan air sejuk aku dah tak minum dari hari khamis hari tu...dan sekarang ubat batuk cap ibu dan anak pon dah nak abis...



sekarang aku cuba minum air suam yang di campur dengan limau nipis...okk benda nie memang dari kecik aku amalkan kalau aku batuk berkahak memang ibu dan ayah akan bagi madu yang di campurkan dengan limau nipis sikit...dan sekarang aku cuba minum air suam limau nipis...harap berkesan lah...



dari dulu kalau makan ubat batuk tu mesti lambat giler nak baik...pernah raya tahun lepas batuk pada raya pertama teruk lah jugak...memang masa tu tak boleh jumpa air batu...kalau jumpa minum lepas tu siap lah...



balik dari raya di sebabkan tak tahan dan ada limau kat umah bantai aku pergi perah sebiji limau nipis campur dengan madu..korang jangan lah buat macam tu karang tak terminum balik dek masam..tapi aku telan kan jer sebab dah tak tahan....pergghh lega kejap tekak...kena aku ulang 3 ke 4 malam alhamdulillah ok...tinggal sikit sikit jer...tapi dalam masa yang sama stop juga lah minum air batu...kalau nak minum pon air sejuk tak berapa nak sejuk...



jaga kesihatan sebelum raya nie karang tak dapat beraya....biarlah minum air panas masa bulan puasa asyik dok minum air sejuk jer kan...rest kan tekak dari minum air sejuk seketika...lagi satu nak bagi tahu...kalau keluar naik kenderaan seperti kereta sila lah pasang air cond....maklum lah udara kat malaysia nie tak berapa nak bersih...jangan lah berkira sangat minyak tu dari pergi klinik ambik ubat maner lagi mahal...


okk jaga kesihat masa pnghujung ramadhan ini supaya dapat melaksanakan ibadat puasa dengan jaya nyer...dan boleh meraikan kemengan pada bulan syawal nanti....