Saturday, October 11, 2014

perangai manusia...

2 bulan dah mengajar aku bertapa banyak nyer perangai manusia di dunia nie...kalau sesiapa nak belajar kenal perangai manusia nie korang pergi lah kerja kat fastfood...mesti korang tahu macam mane rasa nya...teerutama yang jaga bahagian cashier...




terlampau banyak sangat untuk aku huraikan...tapi kepada yang dah merasa dah tahu dah macam mana perasaan tersebut...



kalau korang yang kerja di fastfood bukan sahaja korang tahu perangai manusia tetapi korang juga tahu 'kisah' yang terjadi didalam fastfood restaurent tu sendiri...



aku tak heran kenapa ramai sangat yang menjadi penganggur di sebabkan memilih kerja dan jenis yang demand nie...kalau nak kerja lama bukan lah di fastfood cari lah pekerjaan yang lebih kukuh memandang kan ekonomi negara sekarang selepas #bajet2015 ....kalaau setakat nak cari pengalaman dan juga side income boleh lah dengan fastfood...tapi make sure korang punya stamina dan juga fizikal kental untuk tempuhi sempanjang beberapa jam korang berkerja....




aku hanya ingin mencari pengalaman...aku dah jumpa beberapa kejadian....walau aku kerja ni tak ada kena mengena langsung masa aku belajar tapi ia membawa impak besar pada aku....





pada pelanggan yang sering mengunjungi fastfood maafkan lah mereka kalau service mereka lambat...mereka juga manusia biasa seperti kalian...kalau apa apa yang lambat ke mereka ada memberitahu terpulang kepada individu sama ada nak tunggu atau tidak....jangan lah marah marah dekat cashier cakap bukan bukan sebab ayam lambat ke atau apa apa yang sampai ke pelanggan lambat...mereka nie manusia insan yang lemah...bertanya dengan baik berhemah...terutama yang datang pada lewat malam..mereka ada pertukaran shift...jadi memang akan terjadi ayam lambat atau apa apa yang di minta di fastfood...tak salah kan menjadi manusia bersabar dan berhemah...