Friday, December 3, 2010

saper lagi kuang ajar di antara anak buah dengan pakcik?????

cerita bermula begini....

ari jumaat 3/12/2010 balik kpg kat sebelah
mak aku...memang aku jarang balik dlm setahun hanya
sekali atau 2 kali..jadi jarang jumpa pakcik yg kuang ajor tu lah..
klu jumpa bukan di kampong spt di umah pakcik aku yang lain..

aku ikot balik sebab nak jeguk atok dan nenek aku..
bukan nyer nk jeguk dy yg kuang ajor dan tak yang tak bekerja...
yang hanya mengharapkan duit org lain..

bila dah penat beborak mak ckp "jom lah balik nanti lmbt lak"
sebab tengah tunggu ayah call...
ayah pergi melaka ada kursus jadi ini lah peluang nk blk kpg kat sblh mak aku..
ayah ngan family sebelah mak aku tak baper nganm aku sendiri tak paham...

sebelum balik bini kepada kuang ajor nie dah masak ajak mkn..
jadi mkn lah.... walaupon lauk kurang menyelerakan..
lauk gulai ikan kembung rebus masak gulai ngan nenas ngan ikan masin gelama...
kedua dua lauk tu adalah lauk yg kurang menyelerakan bagi aku...

oklah pas makan mak aku ajak balik..
"jom balik"
pergilah salam semua orng kat dlm umah kecuali dia..
dia boleh cakap..
"kau nie tak tahu nak bersalam ker????tak tahu nak hormat pakcik ko nie...
kau yang patot dapat kan den,bukan den dapet kat kau der... kuang ajar punya anak buah"
aku ckp dlm hati lak "dah lah pemalas tak kerja kau nak aku hormat macam maner aku hormat pakcik aku sebelah mak dan ayah aku....boleh jalan lah...

masa on the way nak balk umah mengumpat lah dia yg pemalas tuuu
dia kata kerja sbgi tukang paip sebulan setengah then touke tu tak bayar gaji...
tak tahu lah aku sama ada dy kerja sebulan setengah tu penuh atau pun ada diantara hari dia tuang aku pon tak tahu lah....
kerja kat umah:duduk membesar kan badan dan aku rasa dia berdoa kot supaya ada guni duit jatuh dari langit...

the moral value is:wlpn belajar tak pandai dlm akedemik blh msk kolej komuniti untuk belejar teknikal...ada orang di lahirkan bejaya dlm akedemik dan ada orng di lahirkan dlm bidang teknikal jadi pilih lah maner jalan yang nak...
seblm nak kata orng lain kuang ajar cermin kan diri tu dulu sama ada kuang ajar atau tak...kata dulu paku serpih kata orang dia yang lebih....